Kolory Wiki
Advertisement
Pomarańczowy (kolor)
FFFFFF.png
Kolor czwartorzędowy palety malarskiej
Nazwa w html orange
Przybliżone współrzędne
Hex #FFA000
RGB (255, 160, 0)
CMYK (0%, 37%, 100%, 0%)
HSV (38°, 100%, 100%)
HSL (38°, 100%, 50%)
Klasyfikacja
Grupa oranże
Rzędowość czwartorzędowy malarski,
błędnie: drugorzędowy

Pomarańczowy (oranż, niepoprawnie - pomarańcz) – jasny kolor czwartorzędowy palety malarskiej, piątorzędowy RGB, powstający po zmieszaniu w nierównych proporcjach (5:3) czerwonego i żółtego. Bardzo często mylony z tycjanowym i w związku z tym zaliczany do kolorów drugorzędowych. Nazwa koloru pomarańczowego pochodzi od egzotycznego owocu cytrusowego, pomarańczy. W rzeczywistości owoce pomarańczy przyjmują różne odcienie oranży, od pomarańczowego do bursztynowego. Słowo "pomarańczowy" stanowi także określenie zbiorcze, synonim oranży.

Etymologia[]

Słowo pomarańczowy pochodzi bezpośrednio od owocu cytrusowego, pomarańczy. Ten zaś, poprzez francuskie pomme d'orenge (owoc pomarańczy), od arabskiego naranj, pochodzącego z kolei z sanskrytu, od naranga.

Precyzja odcienia[]

Kolor pomarańczowy, ze względu na użycie tego określenia w charakterze ogólnej nazwy oranży, bywa mylnie uznawany za kolor drugorzędowy. Co ciekawe, mit dotyczy nie tylko nazwy koloru, ale również jego wrażenia, tj. samej barwy jako takiej.

W środowiskach internetowych najprecyzyjniejszym określeniem jest określenie html orange ("pomarańczowy html-owy") lub bezpośrednie podanie kodu koloru.

Porównanie

Konotacje[]

  • Kulturowe
    • Podobnie jak czerwony, może symbolizować ogień
    • Pomarańczowy jest kolorem energii, sił witalnych, sprawności seksualnej
    • Bywa kojarzony z zabawą, rozrywką, frywolności, śmiechu, radością i złością.
    • Kolor jesieni, szczególnie razem z czerwonym, żółtym i brązowym. W tym kontekście również kolor liryczny, romantyczny, refleksyjny.
    • Ze względu na występowanie wielu słodkich owoców, często zawierających duże ilości witaminy C, oraz przypraw o intensywnym smaku i zapachu, które mają kolor pomarańczowy, barwa ta bywa łączona ze zdrowiem, "zdrową słodyczą" oraz egzotyką.
    • Oranże są kojarzone z Halloween, zwyczajem maskarad w wigilię dnia Wszystkich Świętych, szczególnie popularnego w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Irlandii i Wielkiej Brytanii.
    • Pod wpływem demonstracji na Ukrainie w okresie listopad 2004 do styczeń 2005 w związku z fałszerstwem wyborów prezydenckich, znanej jako Помаранчева революція (wym. pomaranczewa rewoljucyja; pomarańczowa rewolucja), barwa pomarańczowa zaczęła być kojarzona z solidarnością z ruchami demokratycznymi.
  • Religijne
    • Kolory gamy żółcienie-oranże są typowe dla mnichów azjatyckich.
    • W hinduizmie pomarańczowe szaty nosi Bóg Kryszna. Jest to też barwa typowa dla sādhu, wędrownych ascetów.

Otrzymywanie[]

RGB
5 Jaskrawozielony + 11 Czerwony = 16 Pomarańczowy
5 Żółty + 3 Czerwony = 8 Pomarańczowy
Żółty + 3 Tycjanowy = 4 Pomarańczowy
Bursztynowy + Tycjanowy = 2 Pomarańczowy
CMYK
3 Magenta + 13 Żółty = 16 Pomarańczowy
3 Czerwony + 5 Żółty = 8 Pomarańczowy
Advertisement